Dél-Pesti Tankerületi Központ
1212 Budapest, Béke tér 1.
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
http://kk.gov.hu/delpest
Iskolánk 2015. júliusában elnyerte a MATEHETSZ Akkreditált kiváló Tehetségpont címet, elismerve kimagasló tehetséggondozó tevékenységünket.
2017-től Minősített Tehetséggondozó Műhelyként dolgozunk, az Új Nemzedék Központ anyagi és szakmai támogatásával.
Sokféle módon közelíthetjük meg, a tehetség fogalmát. Legáltalánosabban elfogadott, a Renzulli-féle modell, amely négy összetevőjét emeli ki a tehetségnek:
Az átlag feletti általános képességek közé sorolható a magas szintű elvont gondolkodás, fejlett anyanyelvi képességek, jó memória, hatékony információfeldolgozási stratégiák stb.
A speciális képességek adják meg az igazi jellegzetességét a tehetségnek.
Gardner-féle csoportosítás szerint hétféle speciális képességcsoport különíthető el:
Iskolánkban ezek kiindulási alapként szolgálnak, mind a speciális képességfejlesztési, mentortevékenységünk során, mind az egyéb, iskolai programok szervezésénél.
Az alábbi területeken folytatunk kiemelt tehetséggondozó tevékenységet:
Helytörténet
Helytörténeti szakkörünk alsó és felső tagozaton évek óta eredményesen szerepel a kerületi helytörténeti versenyeken. Kiemelkedően tehetséges tanulóink helytörténeti kirándulásukon vehetnek részt. A helytörténeti munkánk során szoros kapcsolatban állunk a Ferencvárosi Helytörténeti Egyesülettel és a Medáliák Művészeti, Kulturális és Oktatási Egyesülettel.
Alsós Öko-projekt
Iskolánk 2015. január 1-től viselheti az Ökoiskola címet. Rengeteg olyan tevékenységet végzünk, mely formálja a gyerekek ökológiai szemléletét, környezettudatos gondolkodását. Hagyományos projektnapjainkon jelentős szerepet kap az ökológiai szemléletmód kialakítása (pl. ökonap, ökoszüret), osztályaink többsége minden évben erdei iskolai programokon vesz részt, a Föld Napja alkalmából akadályversenyt szervezünk, évente kétszer jelentős mennyiségű papírt gyűjtünk. Az alsó tagozaton folyó Öko-projekt ennek a tevékenységnek szerves részét képezi. Minden évben más-más téma köré csoportosítva ismerkednek meg a gyerekek az aktuális helyi és globális környezetvédelmi problémákkal. Az elmúlt években Színes Világ, Öko-lurkó, Cseppentő, Aprólépés, Zöld Gömböc néven futott a projekt, ebben a tanévben Ökosságok néven ismerkednek a gyerekek a természettel. Az Öko-szemlélet formálása érdekében rendezzük meg alsósok számára a Madarász, Konyhatündér, Természetjáró szakköröket is.
Sakk
2015. szeptemberében iskolánk a Sakkpalota program regionális referencia iskolájává vált. Az elismerést Polgár Judit, a sakkpalota program kidolgozója adta át családi napunkon.
Jelenleg a teljes alsó tagozatban zajlik a program, mindkét évfolyamon. Az 1. évfolyamon tantárgyként szerepel a sakkoktatás. A tehetséges, érdeklődő gyerekek további fejlődése érdekben két sakkszakkört is működtetünk. Ingyenes sakkszakkörünket Baumann Péter kollégánk vezeti, aki egyben a IX. kerület sakk koordinátora. Hagyományteremtő céllal Ferencvárosi sakk-kupát szerveztünk a IX. kerületi iskolák számára. Programjaink színvonalas megszervezése érdekében folyamatos kapcsolatot tartunk fenn a Budapesti Sakkszövetséggel.
Bozsik-program
A Magyar Labdarúgó Szövetséggel kötött együttműködési megállapodás alapján labdarúgó edzéseket szervezünk tehetséges tanítványaink számára. A Bozsik- programban résztvevő gyerekek heti két foglalkozása során elsajátíthatják a labdarúgás alaptechnikáit, megismerkednek játékszabályaival. A program elősegíti a tehetséges fiatalok felfedezését, kiválasztását. Népszerűsíti a Fair Play szellemiségét, magatartásformáját. Mozgáslehetőséget biztosít a testnevelés órai időtartamon felül. Az iskolában az elmúlt években 35-40 fő közötti létszámban edzettek a diákok két sportcsoportban. Labdarúgóink részt vesznek az MLSZ körzeti tornákon, sulibajnokságokon. A legtehetségesebb gyerekeket labdarúgó klubokba, egyesületekbe irányítjuk.
Iskolai szabadidős programok
A kötelező iskolai jelenléteken kívül számos olyan programot szervezünk, ahol tehetséges fiataljaink felfedezhetik magukban azokat a rejtett művészi képességeket, igényeket, amelyek segítségével a későbbiek során akár autodidakta módon is formálhatják személyiségüket, alakíthatják jellemüket. Színházlátogatások, múzeumpedagógiai foglalkozások, vendégelőadók, tánccsoportok, meghívott képzőművészek biztosítják gyermekeink számára a szórakozva tanulás élményét, követendő mintát nyújtva diákjaink előtt.
A társadalmi együttműködés érdekében elengedhetetlen a csoportban munkálkodás, a szociális kompetenciák fejlesztése. A tantárgyakhoz kapcsolható képességfejlesztés mellett nem szabad alábecsülnünk gyermekeink szemléletformálását, a szociális érzékenyítés fontosságát. A családi napok, Zöld Szombatok, szociális intézményekben való fellépéseink, adománygyűjtő akciók mind-mind ezt a szociális érzékenységet hivatott fejleszteni. Felsőtagozatunk „Suligazda” programja az osztályközösségek erősítésén túl alapvető iskolai célkitűzéseinkre fókuszálva hirdeti meg havi szabadidős programjait, kiemelt figyelemmel a demokratikus közösségépítő szervezési formákra, az osztályok közötti egészséges versenyszellem adta lehetőségek kihasználásával.
Szakköri élet
Iskolánkban az alábbi szakkörökre jelentkezhetnek gyermekeink:
Minősített Tehetséggondozói Műhely
Az alábbi Piirto-modell még differenciáltabban jelzi a tehetség fajtáit, amelynek elemei rendkívüli részletességgel nyomon követhető iskolai programjainkon keresztül.
Kisiskolás korban, alsó tagozaton a tehetséggondozás terén nagyrészt alapozó munkát végünk, elsősorban a tehetség általános képességeihez tartozó elemeit kell hatékonyan fejlesztenünk.
Ha felbukkan a tehetség – pl. matematika, sport –, egyéni programmal lehet a fejlesztést megoldani.
Az Új Nemzedék Központ jelenleg 3 gyermek mentorálását finanszírozza, heti 1 órában, képzett tehetségmentoraink által.
Természetesen a tehetséges gyermekekkel való foglalkozás nem korlátozódik ezekre az alkalmakra, hiszen pedagógusaink folyamatos figyelemmel kísérik kiemelkedő képességű diákjainkat és az órákba ágyazott differenciáláson túl, egyéni versenyfelkészítéssel segítik a diákok előmenetelét.
A felső tagozat jobban színtere lehet a hatékony speciális tehetségfejlesztésnek. Ez az a kor, amelyben a kutatások és tapasztalat szerint (12-13 éves kor körül) már többnyire megjelenik a speciális tehetség. Jelenleg 2 tanulónk kapcsolódhatott be a mentorprogramba, egyéni fejlesztési lehetőségekkel.
A mentorprogramban részt vevő diákok megoszlása:
osztály |
mentor neve |
tehetségterület |
2.a |
Siposné Joó Gabriella |
képzőművészeti, kreatív tehetség |
2.b |
Róth Katalin |
matematikai, kreatív tehetség |
2.b |
Vasas Éva |
intellektuális tehetség |
5.a |
Siposné Joó Gabriella |
intellektuális, kreatív tehetség |
6.b |
Kelemen Tamás |
írói, kreatív tehetség |